Sandefjord Golfklubb har kåret sine klubbmestere for 2024.

Lørdag og søndag 24.-25.august avholdt Sandefjord Golfklubb Klubbmesterskapet 2024.

Mye regn i forkant av helgen gjorde at vi var spent på hva dette ville gjøre med spilleforholdene. Det ble bestemt at den oppsatte runde to, lørdag ettermiddag, var avlyst, for å skåne banen. Det var forhåndsmeldt mye regn lørdag ettermiddag. Det viste seg at banen klarte seg forbausende bra.
Vekslende sol og opphold mens spillet pågikk gjorde dette til en fin helg for KM.

Det skulle kåres klubbmestere i åtte klasser: Åpen, junior, senio og senior+, for både damer og menn.

I dameklassen fikk vi allerede tidlig på første runde se hvilken vei dette skulle gå. Matilda Cederholm vartet opp med én eagle, to birdier og resten par på de første ni hullene. Hun så seg aldri tilbake. Etter fullført førsterunde hadde hun satt ny banerekord, med 66 slag, etter ytterligere én eagle, én birdie, én bogey og resten par på de siste ni hullene. En ledelse på 14 slag etter første dag.
Matilda er ikke ferdig der; hun spiller andrerunden like bra som første, 67 slag: én eagle, fire birdier, én bogey og resten par.
En soleklar vinner. Vi gratulerer Matilda Cederholm som klubbmester i 2024! Intet mindre enn imponerende.
Matilda er nytt medlem i Sandefjord Golfklubb; hun meldte seg inn mandagen samme uke som KM skulle arrangeres. En pangstart får vi vel si.

I herreklassen skulle det bli mye jevnere i toppen.

Før start var det ventet at striden skulle stå mellom Tom Røed Karlsen og Matthew Corney, med Mark Ellwood som utfordrer. Og det gjorde det.
Etter ni spilte hull skilte det ikke mer enn ett slag mellom Tom og Matthew, i Toms favør. -4 på Tom og -3 på Matthew. Ut på siste ni hadde begge spillere et par hull som trakk litt i negativ retning, og fasit etter 18 hull var at begges spillere lå likt, 70 slag (-2). Nå hadde Mark Ellwood gjort en god sistesløyfe, og lå bare ett slag bak tet. Oscar Kløw-Prebensen og Knut Håkon Frølich var tre slag bak der igjen, så lederne kunne ikke føle seg helt trygge.
På dag to, etter ni spilte hull, skjønner vi at dette skal stå mellom trekløveret i ledergruppen; det skiller kun to slag.
Tom får en uheldig start på siste ni, med double-bogey på hull 11, men avslutter sterkt med tre birdier på 14,16 og 17.
Matthew er på par etter 17 spilte hull, med to birdier og to bogeyer på siste åtte. Mark har vært uheldig og pådratt seg litt for mye bogey på back-nine.
Det er nå det skal avgjøres, hull 18 står for tur; Tom har ett slag å ta igjen. Begge slår inn på green på slag to. Matthew til 10 meter fra koppen, Tom til åtte.
Matthew putter først og legger seg en halv meter fra hullet. Tom vet han må sette putten fra åtte meter, for omspill. Mark har hullet ut og sikret tredje-plassen.
Terrassen på det nye klubbhuset vårt er fullt av folk som følger med; det er det også ved green på hull 18. Alle er spent.
Tom putter veldig godt, men ballen stryker hullet. Det er avgjort. Begge setter par på hull 18, og Matthew Corney er klubbmester i 2024.

Klasse Vinner Slag Par
Åpen klasse - damer Matilda Cederholm 133 -11
Åpen klasse - herrer Matthew Corney 142 -2

Totalt 79 spillere har vært i sving disse to dagene. Som alltid, det er ønskelig med flere jenter og damer.
Likevel, vi har flotte representanter for alle klasser, og verdige vinnere.

Premievinnere i de øvrige klasser:

Klasse Vinner Slag Par
Junior - jenter Kayla Raastad 160 +16
Junior - gutter Markus Eagle Grønvold 162 +18
Senior - damer Yvonne Vikersveen 164 +20
Senior - herrer Matthew Corney 142 -2
Senior+ - damer Anne Nævestad 186 +42
Senior+ - herrer John Drummond 154 +10

Alle resultater finner du i Golfbox

Resultater KM 2024

Vi takker banemannskapene for innsatsen de har gjort i forkant av KM. Flotte forhold, til tross for mye nedbør i forkant av mesterskapet.
Vi takker også turneringskomiteen for vel gjennomført KM. Detaljer skal være på plass, både før, under og etter et så stort arrangement.

Daglig leder, Vanja Montgomery og styreleder, Ellen Schjelderup, under premieutdeling etter KM 2024, i nytt flott klubbhus.